آموزش java script
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی

اصول نوشتن کد ها با جاوا اسکریپت
    نحوه استفاده از کدهای جاوا اسکرپت در صفحه
    به طور کلی به سه طریق می توانیم از جاوا اسکرپت در یک صفحه استفاده کنیم:
       1. وارد کردن اسکرپت در بخش صفحه
       2. وارد کردن جاوا اسکرپت در بخش صفحه
       3. استفاده از فایل اسکرپت خارجی
    به یاد داشته باشید که می توانید از همه روشهای بالا به طور همزمان برای وارد کردن جاوا اسکرپت در صفحه استفاده کنید.
    در دو روش اول کدهای جاوا اسکرپت به طور مستقیم وارد صفحه HTML می شوند. برای وارد کردن جاوا اسکرپت در این دو روش از تگ script استفاده می شود. تمامی کدهای جاوا اسکرپتی که می خواهید به طور مستقیم وارد صفحه کنید باید در تگ script قرار داشته باشند وگرنه مرورگر به جای به کار بردن آنها را به صورت متن در صفحه نمایش می دهد. معمولاً کدهای جاوا اسکرپت با ساختار زیر وارد صفحه می شوند :
   
    در تگ بالا برای مشخص کردن نوع موتور اسکرپتی که مرورگر باید برای تفسیر کردن کد استفاده کند از دو شناسه language و type استفاده می کنیم.
    وارد کردن اسکرپت در بخش
    در هنگام باز شدن یک صفحه وب عناصر موجود در بخش قبل از سایر اجزای صفحه لود می شوند. معمولاً هنگامی کدهای جاوا اسکرپت در بخش متن استفاده می شود که بخواهیم مطمئن شویم به هنگام نیاز کدهای ما لود شده اند.
    در اینجا یک مثال از استفاده از جاوا اسکرپت در را مشاهده می کنید:
   
   
   
   
   
   

روی این متن کلیک کنید


   
   
    وارد کردن جاوا اسکرپت در قسمت بدنه متن HTML
    این امکان وجود دارد که کدهای جاوا اسکرپت را در قسمت صفحه وارد کنیم. در این صورت لود شدن آنها تا هنگامی که آن بخش از صفحه لود شود به عقب می افتد و اگر صفحه به صورت کامل باز نشود ممکن است اسکرپت ما کار نکند. مثال زیر یک نمونه از وارد کردن جاوا اسکرپت در صفحه HTML را نشان می دهد:
   
   
    جاوا اسکرپت در بدنه صفحه
   
   
   
   
   
    فرا خوانی اسکرپت خارجی به صفحه
    گاهی اوقات ممکن است بخواهید از یک سری از کدهای جاوا اسکرپت برای چندین صفحه استفاده کنید و نمی خواهید همه آنها را به صورت جداگانه در هر صفحه بنویسید. در این مواقع می توانید کدهای مورد نظر خود را در یک فایل متنی وارد کنید و آنرا با پسوند js. ذخیره کنید. در هر صفحه ای که بخواهید از این فایل استفاده کنید کافی است آنرا در آن صفحه فرا خوانی کنید. ( به یاد داشته باشید که در این فایلهای خارجی نباید از تگهای .



معرفی عملگرهای مورد استفاده در JavaScript


در جاوا اسکرپت برای جمع، تفریق، مقایسه و بسیاری از عملیات دیگر از عملگرها استفاده می کنیم. عملگرها به چند دسته تقسیم می شوند : عملگرهای محاسباتی، مقایسه ای، جایگزینی، منطقی، رشته ای، و شرطی. در ادامه به ارائه توضیحاتی برای هر نوع از این عملگرها خواهیم پرداخت.


عملگرهای محاسباتی


از این نوع عملگرها برای انجام عملیات ریاضی نظیر جمع و ضرب استفاده می شود. می توانید این عملگرها را در اینجا مشاهده کنید ( در مثال زیر متغیر x را برابر 8 و متغیر y را برابر 4 در نظر بگیرید ) :


نام عملگر مثال نتیجه جمع + x + y 12 تفریق - x - y 4 ضرب * x * y 32 تقسیم / x / y 2 باقیمانده % 9 % y 1 افزایش ++ x++ 9 کاهش -- x-- 7
از عملگرهای افزایش و کاهش به ترتیب برای افزودن 1 به مقدار قبلی و کم کردن 1 از مقدار قبلی استفاده می شود.


عملگرهای جایگزینی


این عملگرها ترکیبی از عملگرهای دیگر هستند و به همین دلیل آنها را عملگرهای ترکیبی هم می نامند. می توانید این عملگرها را در جدول زیر مشاهده کنید ( در مثال زیر متغیر x را برابر 8 و متغیر y را برابر 4 در نظر بگیرید ) :
نام عملگر مثال عبارت معادل انتساب = x = 8 x = 8 انتساب جمع += x += y x = x + y انتساب تفریق -= x -= y x = x - y انتساب ضرب *= x *= y x = x * y انتساب تقسیم /= x /= y x = x / y انتساب باقیمانده %= x %= y x = x % y


عملگرهای مقایسه ای

از این عملگرها برای مقایسه دو مقدار استفاده می شود که شامل عملگرهای زیر هستند.


در جدول زیر مقادیر x و y و z را مطابق زیر در نظر بگیرید و توجه داشته باشید که مقدار متغیرهای x و y عددی و مقدار متغیر z از نوع رشته ای است :
x = 4;
y = 8;
z = "4";

نام عملگر مثال نتیجه تساوی == x == z True همانی === x === z False نامساوی != x != y True بزرگتر از > x > y False کوچکتر از < x < y True بزرگتر یا مساوی >= x >= z True کوچکتر یا مساوی <= x <= y True



تفاوت عملگر تساوی با عملگر همانی در این است که در عملگر تساوی نوع متغیر ها در نظر گرفته نمی شود و اگر مقدار متغیرها با هم برابر باشد حتی اگر از یک نوع هم نباشند نتیجه True خواهد بود. ولی در عملگر همانی باید متغیرها مقداری مساوی داشته باشند و از یک نوع هم باشند تا نتیجه True باشد.
عملگرهای منطقی

این عملگرها برای انجام عملیات منطقی بر روی دو عبارت به کار می روند ( در مثال زیر متغیر x را برابر 8 و متغیر y را برابر 4 در نظر بگیرید ) :
نام عملگر مثال نتیجه نقیض ! !(x==y) True !(y==3) False و && (x=4 && y=8) True (x>4 && y=8) False یا || (x>4 || y=8) True (x>4 || y>8) False


عملگر رشته ای

از این عملگر برای چسباندن دو رشته به هم استفاده می شود. مثلاً برای اتصال دو متغیر از نوع رشته از این عملگر استفاده می شود. کد PHP:
نام عملگر مثال عملوند رشته ای + a = 'طراحی وب';
b = 'با جاوا اسکرپت';
c = a+b;




در مثال بالا مقدار متغیر c این است : 'طراحی وببا جاوا اسکرپت'
برای ایجا فاصله بین کلمه وب و کلمه با می توانیم یک فاصله خالی به یکی از متغیرهای a یا b اضافه کنیم یا با استفاده از عملوند رشته ای یک فضای خالی به متغیر c اضافه کنیم :
a کد PHP:
= ' طراحی وب';
b ='با جاوا اسکرپت';
c = a+b;
------------------------------
a = 'طراحی وب';
b ='با جاوا اسکرپت';
c = a+' '+b;


در نتیجه کد بالا مقدار متغیر c به این صورت خواهد بود : 'طراحی وب با جاوا اسکرپت'




عملگر شرطی

در جاوا اسکرپت نوعی عملگر وجود دارد که بسته به شرایط مقداری را به یک متغیر تخصیص می دهد به این عملگر عملگر شرطی می گویند. ساختار این عملگر به صورت زیر است :
کد PHP:
VAR_NAME=(شرط)?value1:value2

این عملگر در صورتی که شرط برقرار باشد مقدار اول را به متغیر می دهد و در صورت برقرار نبودن شرط مقدار دوم را به متغیر تخصیص می دهد. به مثال زیر توجه کنید :
کد PHP:
age_group=(age>18)?'زیر سن بلوغ':'بزرگسال'

در این مثال اگر متغیر age بزرگتر از 18 باشد مقدار 'بزرگسال' به متغیر age_group تخصیص داده می شود و در صورتی که متغیر age کوچکتر از 18 باشد مقدار 'زیر سن بلوغ' به عنوان مقدار متغیر age_group قرار می گیرد.



نوشتن متن با استفاده از جاوا اسکرپت


در جاوا اسکرپت این امکان وجود دارد که متنی را نوشته و در صفحه نمایش بدهیم. متن مورد نظر را می توانیم قالب بندی کنیم و از تگهای HTML نیز در آن استافده کنیم. برای این کار از فرمان ()document.write استفاده می کنیم که یک فرمان جاوا اسکرپت مخصوص چاپ کردن خروجی در صفحه است. روش کار به صورت زیر است :


نوشتن متنهای ساده

کد PHP:


البته نقطه ویرگولی که در آخر فرمان نوشته شده تنها در صورتی الزامی است که بیش از یک فرمان در اسکرپت خود داشته باشیم.

برای نوشتن متن به این صورت کافی است تا فرمان بالا را در جایی از صفحه HTML که می خواهید متن به نمایش در آید بنویسید.


نوشتن متنهای قالب بندی شده


با استفاده از فرمان document.write امکان نوشتن متنهای قالب بندی شده با استفاده از تگهای HTML هم وجود دارد. برای اینکار فقط کافیست متن HTML مورد نظر خود را در تابع ()document.write قرار دهید. برای مثال به کد زیر توجه کنید :


کد PHP:




تابع ()document.write با مقدار چند سطری

اگر بخواهیم متنی که با استفاده از جاوا اسکرپت متنی را بنویسیم که در صفحه در چند سطر نمایش داده شود به راحتی می توانیم با وارد کردم
در متن مورد نظر یا با سایر تگهای HTML این کار را انجام دهیم. اما اگر بخواهیم مقداری را که به تابع ()document.write می دهیم در چند سطر وارد کنیدم باید مقدار مورد نظر را در هر سطر از هم جدا کرده و با استفاده از عملوند رشته ای + آنها را در چند سطر به هم پیوند بزنیم.


نکته : نباید بدون استفاده از عملگر های مربوطه مقدار تابع بالا را در بیش از یک سطر بنویسید. در صورتی که متن مورد نظر خود را به این گونه در چند سطر بنویسید تابع کار نمی کند و احتمالاً با پیغام خطا مواجه می شوید.


اگر کد خود را به صورت زیر بنویسید با خطا مواجه خواهید شد :
کد PHP:
برای اینکه با خطا مواجه نشوید و کد شما کار حود را انجام دهد باید آنرا به صورت زیر بنویسید :



معرفی دستور شرطی if...else و کاربردهای مختلف آن

از دستورات شرطی برای انجام دستوراتی به شرط برقراری یک رابطه دیگر استفاده می شود. در طراحی صفحات وب بسیار پیش می آید که می خواهیم در شرایط خاصی صفحه یک رفتار مشخص داشته باشد و در موارد دیگر رفتار صفحه تفاوت داشته باشد. در این مواقع می توانیم از دستور شرطی if استفاده کنیم.


با این دستور مشخص می کنیم اگر شرط خاصی برقرار بود یک عمل خاص انجام شود. ساختار این دستور به شکل زیر است :


دستور شرطی if

کد PHP:
if (condition)
{
دستوری که در صورت درستی شرط اجرا می شود در اینجا قرار می گیرد
} به یک مثال برای دستور if توجه کنید :
var test = confirm('اگر این پیام را تأیید کنید دستور شرطی اجرا می شود');

if (test == true) {
alert('شما دکمه مورد نظر را کلیک کردید و این پیام به نمایش در آمد');
}



دستور شرطی if...else

برخی مواقع ممکن است بخواهیم دستور شرطی یک شرط را چک کند تا در صورت برقرار بودن آن شرط یک فرمان خاص را اجرا کند و در صورتی که شرط برقار نبود یک فرمان دیگر را به اجرا در آورد. در این موارد می توانیم از دستور if به همراه else استفاده کنیم. ساختار این دستور به شکل زیر است :


[PHP]if (condition) {
دستوراتی که در صورت برقراری شرط اجرا می شوند.
}
else {
دستوراتی که در صورت عدم برقراری شرط اجرا می شوند.
}
در کد بالا ابتدا شرط بررسی می شود و در صورت برقراری آن دستورات مربوطه اجرا می شوند ولی در صورتی که شرط برقرار نباشد دستورات مربوط به قسمت else اجرا می شود.
کد PHP:
var yourmark = prompt('یک شماره از 0 تا 20 وارد کنید :','');

if (yourmark > 10) {
alert('شماره ای که وارد کرده ای از 10 بزرگتر است');
}
else {
alert('عبارتی که شما وارد کرده اید از 10 بزرگتر نیست!');
}

نمونه رو نمیتونم اینا بزارم



استفاده از دستور if..else if...else (دستورات شرطی تو در تو)

ممکن است در نظر داشته باشیم تا در صورت برقراری یک شرط یک دستور خاص اجرا شود و در صورتی که شرط برقرار نبود شرط دیگری بررسی شود و دستور مربوط به آن اجرا شود و در صورتی که هیچ یک از شرطهای قبل برقرار نبود دستور دیگری اجرا شود. در این مواقع می توانیم از دستور else if در دستور if...else قبلی استفاده کنید. به صورت زیر :


کد PHP:
if (condition 1) {
دستوراتی که در صورت درستی شرط اول اجرا می شوند
}
else if (condition 2) {
دستوراتی که در صورت درستی شرط دوم اجرا می شوند
}
else {
دستوراتی که زمانی که هیچکدام از شرطها صحیح نباشد اجرا می شوند
}



در این روش محدودیتی از نظر تعداد شرطها وجود ندارد و می توانیم به تعداد نامحدود از دستور else if استفاده کنیم ولی در مواردی که تعداد این شرطها خیلی زیاد می شود بهتر است به جای این روش از دستور switch که بعداً توضیح داده خواهد شد استفاده کنیم.


در اینجا مثال قبل را با کمی تغییر برای این روش استفاده می کنیم :
کد PHP:
var yourmark = prompt('یک شماره به دلخواه وارد کنید :','');

if (yourmark > 0 && yourmark < 100 ) {
alert('شماره وارد شده بین 0 تا 100 است');
}
else if (yourmark > 100) {
alert('شماره وارد شده از 100 بزرگتر است');
}
else {
alert('عبارت وارد شده یا 0 است یا به جای عدد از حروف استفاده کرده اید');
}



















نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:javascript,آموزش,جاوا اسکریپت,
ارسال توسط هادی احمدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 426
بازدید دیروز : 87
بازدید هفته : 606
بازدید ماه : 918
بازدید کل : 162861
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->